[FR]        

Mawena Yehouessi (1990-) est une curatrice, chercheuse et artiste dont la pratique s’ancre dans le collage, à la fois comme éthique et méthodologie d’émancipation collective. 
Après des études en littérature, philosophie, gestion de projet et danse contemporaine, elle fonde en 2015 le collectif Black(s) to the Future, amorçant un travail à l’intersection de l’art, de la recherche et de l’activisme. Se décrivant comme une « collisionniste », elle explore les frictions et les connivences entre disciplines, formats et récits. En 2024, elle soutient la première thèse en Arts de la Villa Arson et de l’Université Côte d’Azur, intitulée Poïéthiques afrofuturistes : Trimer trames à l'intersection du collage et de la curation. Elle a conçu des expositions et des programmes publics à Bétonsalon, La Box, la Villa Arson, la Fondation Ricard et au Berghain/LAS, tout en menant différentes activités pédagogiques en Europe et à l’étranger, dont à la HEAD–Genève et l’ENSA Paris-Malaquais. Son premier film collectif, Sol in the Dark, est présenté en avant-première à la 72ᵉ Berlinale en 2022, tandis que son travail visuel a notamment été exposé au Beursschouwburg, à la Triennale de Dunkerque, Tanzhaus Zürich, deSingel et à l’IAC—Villeurbanne/Rhône-Alpes. Elle a également contribué à la traduction de plusieurs textes de Fred Moten en français, et ses propres écrits ont été publiés dans e-flux Architecture, A*Desk, Klima et The Funambulist et divers catalogues d’exposition.


[EN]                                            

Mawena Yehouessi (b. 1990) is a curator, academic and artist whose praxis and ethics embrace collage as a methodology for collective emancipatory strategies. After studies in Literature, Philosophy, Project Management, and Contemporary Dance, she founded the collective Black(s) to the Future in 2015, initiating a body of work at the intersection of art, research, and activism. Positioning herself as a “collisionist,” she explores the frictions and assemblages between disciplines, formats, and narratives. In 2024, she completed the first PhD in Arts at Villa Arson and Université Côte d’Azur with a dissertation titled Afrofuture Poiethics: Weaving Hustles at the Intersection of Collage and Curation. She has curated institutional exhibitions and public programs at Bétonsalon, La Box, Villa Arson, Fondation Ricard, and Berghain/LAS, while engaging in diverse pedagogical activities across Europe and beyond, including at HEAD–Genève and ENSA Paris-Malaquais. Her first collective film(s), Sol in the Dark, premiered at the 72nd Berlinale (Forum Expanded) in 2022, and her visual work has been exhibited at Beursschouwburg, Triennale de Dunkerque, Tanzhaus Zürich, deSingel, and IAC—Villeurbanne/Rhône-Alpes. She has also translated several texts by Fred Moten into French, and her own writings have appeared in e-flux Architecture, A*Desk, Klima, and The Funambulist, as well as in various exhibition catalogs. 




«  I am a curator, a researcher,
and an artist.
 

A deliberate choice — not to multiply gestures, but to articulate them with precision, substance and necessity. Gathering with care, unfolding through pressure, re.composing a stitch.

Not to display. But to assemble.
Not to resolve. But to relate.  »